Schrijver en dichter Frans A. Brocatus is vrijwilliger bij Magazijn en las het boek ‘Kopzorgen – Neurodiversiteit begrijpen in 33 vragen’ van Simona Karbouniaris en Jim van Os. Voor onze nieuwsbrief en website schreef hij de volgende recensie.
“In drie grote hoofdstukken ‘De basics, wat neurodiversiteit wel en niet is’, ‘Neurodivers, jezelf en je omgeving’ en ‘Hoe leef je met neurodiversiteit?’ wordt uitgebreid en gedetailleerd ingegaan op de begrippen neurodiversiteit en neurodivergentie.
Neurodiversiteit en neurodivergentie zijn termen die beide te maken hebben met de manier waarop we ons ontwikkelen, maar ze hebben verschillende betekenissen en worden op verschillende manieren gebruikt.
Neurodiversiteit verwijst naar het concept dat variaties in de neurologische en psychologische ontwikkeling normaal en noodzakelijk zijn. Het gaat ervan uit dat mensen verschillende manieren van denken, voelen en leren hebben, en dat deze verschillen deel uitmaken van de natuurlijk variatie binnen de menselijke populatie. Neurodiversiteit omvat een breed spectrum van manieren waarop deze ontwikkelingsverschillen tot uiting komen in het spectrum van autisme, ADHD, dyslexie, bipolariteit en hoogbegaafdheid. De term benadrukt dat deze verschillen niet noodzakelijkerwijs gezien moeten worden als stoornissen of defecten, maar eerder als variaties die hun eigen unieke voordeel en uitdagingen kunnen hebben.
Neurodivergentie, aan de andere kant, verwijst meer naar het feit dat personen een ontwikkeling hebben die significant afwijkt van de neurotypische norm (de manier waarop de meeste mensen functioneren). Een persoon die neurodivergent is, kan zich bijvoorbeeld situeren in het autismespectrum, het ADHD-spectrum, dyslexie of een andere ontwikkelingsvariatie. Neurodivergent wordt gebruikt om aan te geven dat iemand afwijkt van wat als “normaal” wordt beschouwd, zonder hier een waardeoordeel aan te verbinden. Neurodiversiteit benadrukt het belang van inclusie en waardering van deze variaties in plaats van ze te zien als afwijkingen die gecorrigeerd moeten worden.
De bedoeling van het boek is om te informeren, misverstanden weg te nemen en blinde vlekken op te lossen. Ze gebruiken voorbeelden gebaseerd op wetenschap, praktijkkennis en ervaringskennis van beide auteurs. Ze laten zien dat de talenten en gevoeligheden van mensen beter te begrijpen zijn in het licht van natuurlijke variatie, en daarin zijn de schrijvers met stip geslaagd.”
De drie andere titels in dezelfde serie zijn ‘Psychose begrijpen in 33 vragen’, ‘Trauma begrijpen in 33 vragen’ en ‘Psychedelica begrijpen in 33 vragen’.
Het boek ‘Kopzorgen – Neurodiversiteit begrijpen in 33 vragen’ verscheen in oktober 2024 bij uitgeverij Lannoo Campus. Een exemplaar vind je terug in de boekenkast van Magazijn.
webpagina: www.lannoocampus.nl/kopzorgen-neurodiversiteit-begrijpen