06 13320892 info@magazijn076.nl

‘De Plaatjestuin’ maakt voor beelddenkers leren weer leuk

Steeds vaker kunnen leerlingen niet zo goed meekomen met de huidige manier van lesgeven. Simpelweg omdat ze op een andere manier denken en leren. Dit noemt men ook wel beelddenken. Bij ‘De Plaatjestuin’ in Terheijden maken deze kinderen in acht weken stappen. Praktisch, visueel en afgestemd op wat het kind nodig heeft.

Claudia Cantineau van ‘De Plaatjestuin’ vertelt: “Ik begeleid kinderen die vastlopen met leren. Omdat lezen een strijd is. Omdat automatiseren niet lukt. Of omdat er van alles in dat hoofd zit, behalve rust. Vaak zijn het beelddenkers, gevoelige kinderen met autisme, dyslexie, hoogbegaafdheid of hoogsensitiviteit. Maar ook thuiszitters. Mijn dochter is zelf een tijd thuiszitter geweest, dus ik weet hoe machteloos je je als ouder kunt voelen wanneer je kind vastloopt in een systeem dat niet past.”

Iemand die in beelden denkt, denkt niet in woorden, maar – zoals het woord het al zegt – in beelden. Als je geboren wordt, is de rechterhersenhelft dominant. Kinderen gaan op ontdekking uit, zien heel veel dingen om zich heen, maar hebben er nog geen woorden voor. Vervolgens als ze groter zijn gaan ze leren praten en bij de woorden plaatjes bedenken. Dan zet men de linkerhersenhelft aan de gang. Alleen bij sommige mensen blijft de rechterhersenhelft dominant. Deze groep personen noemen we beelddenkers.

Op haar website geeft Claudia het volgende voorbeeld:  “Stel je vraagt aan iemand om het woord ’tuin’ op te schrijven. Iemand die in woorden denkt ziet het woord ’tuin’ en zal het meteen kunnen opschrijven. Maar iemand die in beelden denkt, ziet een tuin met bloemetjes en blaadjes en een boompje bijvoorbeeld. Zij moeten eerst dit beeld omzetten naar een woordbeeld en kunnen het dan pas opschrijven.”

Claudia volgde de opleiding tot beelddenk-coach en werkt met de ‘Ik leer anders’-methode. Met deze methode leer ik kinderen hoe hun brein werkt en waarom leren soms zo anders of lastig voelt. We gaan heel praktisch aan de slag met bijvoorbeeld het alfabet, automatiseren voor rekenen, hoe je een samenvatting maakt of je huiswerk plant. Alles stap voor stap, op een manier die wél aansluit bij hoe hun hoofd werkt. Zo krijgen kinderen niet alleen grip op het leren, maar vooral ook meer zelfvertrouwen en plezier op school.”. Ieder traject is kort en krachtig, bestaat gemiddeld uit acht stappen en kan ook online gevolgd worden.

Op de website van ‘De Plaatjestuin’ vinden ouders en leerkrachten extra (achtergrond)informatie én een gratis mini-gids met vijf praktische tips om – zonder druk – samen met het kind aan de slag te gaan, Ouders kunnen zich daar ook aanmelden voor de nieuwsbrief. Ze ontvangen dan direct de beelddenktest, waarmee ze kunnen ontdekken of hun kind misschien ook een beelddenker is.

website: www.de-plaatjestuin.nl